100 jaar Citroën op Antwerp Classic Salon
Datum: 04-03-2019
Het afgelopen weekeinde vond in de vier beurshallen van Antwerp Expo de 42e editie van de ‘Antwerp Classic Salon’ plaats, een van de oudste klassiekerbeurzen in de Benelux. ‘100 jaar Citroën’ was een van de thema’s, dus ook CitroExpert toog naar de Sinjorenstad voor een impressie.
De voornaamste ruimte aan de kop van de grootste beurshal was ingeruimd voor een thematentoonstelling onder de titel ‘Lamborghini – la sensazione Italiana’, maar wie vanuit de hoofdingang rechts- in plaats van linksaf sloeg, ontdekte direct de flinke stand rondom ‘100 jaar Citroën’. Anders dan op Rétromobile, drie weken eerder, waar de fabriek een flinke selectie uit het tafelzilver van de eigen collectie toonde, was er hier geen sprake van een officiële presentatie van Citroën BeLux, de importeur voor België en Luxemburg. De aanwezigheid was in Antwerpen toevertrouwd aan een tweetal clubs, te weten de Belgische Oude Citroën Club (BOCC) en de DS-SM Club Belgium.
Die clubs hadden samen gezorgd voor een tiental auto’s om een beeld te geven van de rijke historie van het merk met de dubbele chevron. De vooroorlogse periode van de achterwielaangedreven modellen werd vertegenwoordigd door een C2, een C4 en een B14. Een Traction Avant Familiale stond model voor de volgende generatie, gevolgd door een smakelijke DS 21 Pallas in gris palladium. Aan de andere zijde van de stand vonden we achtereenvolgens een witte Ami 6, een rode Dyane, een GS Birotor, een SM en een CX 25 GTi Turbo.
In de wetenschap dat er in de fabriek in het Brusselse stadsdeel Vorst (Forest voor de Franstaligen) tussen 1926 en de sluiting in 1980 ruim een miljoen Citroëns gebouwd zijn, was het ronduit verbazend om te constateren dat er geen enkele verwijzing naar dit belangrijke Belgische hoofdstuk in de merkgeschiedenis van Citroën te vinden was. Geen AZAM6, misschien wel de opvallendste en bekendste exponent van de Belgische productie, geen tableau met historische foto’s, geen boeken als ‘Les Filles de Forest’ of ‘Traction Avant Belgium’, niets van dit al. Niets ten nadele van de inzet van de mensen van de betrokken clubs, integendeel, maar we hadden ter gelegenheid van het eeuwfeest toch iets meer verwacht.
Tegenover de grote clubstand was er een stand van het Brusselse museum Autoworld, waar met een DS de aandacht werd gevestigd op de geplande tentoonstelling ter gelegenheid van 100 jaar Citroën, die er in juli en augustus van dit jaar plaatsvindt. Elders in de beurshallen vonden we nog meer Citroëns, waaronder een Ami 6 Break die was uitgevoerd als serviceauto van bandenmerk Dunlop. Niet authentiek, maar je zou je zomaar kunnen voorstellen dat zo’n auto zo in de jaren zestig ergens op het binnenterrein van het circuit in Le Mans stond. Handelaren boden de nodige Citroëns te koop aan, van Méhari 4x4 via diverse 2CV’s tot aan een C6, die ook meer en meer wordt erkend als liefhebbersauto. Ook voor Panhardliefhebbers was er het nodige te vinden, waaronder een Z1 met volledig verchroomde carrosserie, terwijl naar de mening van uw redacteur de Tracta Grégoire Sport met carrosserie van Henri Chapron een van de meest bijzondere auto’s op de beurs was. Ook op het gebied van documentatie en miniaturen was er volop aanbod, al hadden in de laatstgenoemde categorie modellen uit de overbekende kioskreeksen wel een heel groot aandeel. Je vraagt je soms af of iedereen die zo langzamerhand niet eens een keer heeft. Maar goed, het was een goed bestede vrijdagmiddag. Liefhebbers kunnen voor volgend jaar de periode van 6-8 maart 2020 alvast in de agenda zetten voor de 43e editie van de Antwerp Classic Salon.
Tekst en foto’s: René de Boer