1991 - Project N2 wordt ZX
Datum: 25-05-2021
30 jaar geleden: Citroën treedt toe tot de Golf-klasse
Door Wouter Jansen | illustraties collectie WJ, (C) Citroën Communication
We schrijven 1991 - dertig jaar geleden dus. Op zoek naar populair gezegd een kaskraker die een breed publiek zal aanspreken, krijgen de ontwerpers van Citroën de opdracht hierin te gaan voorzien. De eigen mensen gaan aan het werk, net als ingehuurde 'derden'. En het is uit die laatste categorie dat het definitieve model afkomstig is: uit de studio van Bertone.
Links de ZX productielijn in Aulnay | Rechts ZX-ontwerper Donato Coco
Om het model een vlotte geboorte te geven, wordt enkele maanden ervoor een rallywagen met dezelfde roepnaam tijdens Paris-Dakar ingezet. Weliswaar in een niet direct verkrijgbare tweedeurs variant, maar het publiek weet wat er in dat opzicht aan zit te komen.
De eerste ZX'en zijn alle vierdeurs hatchback met evenveel verschillende benzinemotoren. Het begint met instapper Reflex en de duurste versie is dat moment de 1.9i Volcane. Niveauaanduidingen als X en SX zijn er voorlopig niet, elk niveau heeft zijn eigen roepnaam. De ZX is goedbeschouwd de entree van het merk in het M1-segment - waar modellen als Golf, Kadett en Escort tot dat moment heer en meester zijn. Vandaar dat Citroën de persintroductie groots aanpakt, journalisten van over de hele wereld worden ingevlogen. En voor de mindere goden in deze beroepsgroep is een uitgebreid boekwerk samengesteld, waarin het hoe & waarom duidelijk wordt uitgelegd. We nemen u mee naar deze uitgave van drie decennia terug, om te zien hoe de ZX gepositioneerd werd.
Collectie
De Citroën ZX dankt zijn aantrekkingskracht en charme aan zes kwaliteiten die juist door de consument bijzonder belangrijk worden gevonden. Het ontwerp is immers afgestemd op de wensen van de automobilist.
Nieuw: de collectie. Zoals gezegd, lopen de wensen van de kopers van een auto uit het M1-segment sterk uiteen. Daarom brengt Citroën niet één model op de markt dat leverbaar is in verschillende versies met een aantal uitrustingsniveaus, maar een collectie van vier modellen. Deze modellen zijn volkomen gelijkwaardig aan elkaar. Ieder model is ontworpen voor een bepaalde doelgroep, aangepast aan de eisen van de berijder en het gebruik van de auto.
De collectie is voor de Franse markt uitgerust met drie verschillende motoren: 1360 cm3 - 55 kW (75 pk), 1580 cm3 - 65 kW (89 pk) en 1905 cm3 - 93,5 kW (130 pk).
De modellen uit deze collectie hebben ieder hun eigen karakteristieke uitstraling en persoonlijkheid om goed in te kunnen spelen op de markt en de wensen van de consument.
Vijf
De keuze van het ontwerp is bepaald in een Europese context, om zoveel mogelijk rekening te kunnen houden met de verschillen tussen de landen. Met de Citroën ZX wordt meer dan 90% van de doelgroepen uit het M1-segment bereikt. De meeste auto's uit dit segment zijn 5-deurs uitvoeringen. De nieuwe marketing-benadering is op zich al een belangrijke verandering, die gestalte heeft gekregen tijdens de ontwerpfase van de auto en waarvan de voordelen ook duidelijk merkbaar zijn voor de klant. Deze ontwikkeling heeft ook binnen de onderneming voor veranderingen gezorgd: door middel van een uitgebreid "participatief opleidingsprogramma” zijn alle bij de introductie betrokken werknemers geïnformeerd en gemotiveerd om zich deze nieuwe “mentaliteit” eigen te maken en te zorgen dat de Citroën ZX de bekroning wordt op het hernieuwde image van Citroën.
Style
Moderne styling, uitgebalanceerde elegantie. In een marktsegment waar men veel waarde hecht aan het uiterlijk van een auto, maar geen prijs stelt op extreme originaliteit, is Citroën erin geslaagd persoonlijkheid, karakter en evenwichtigheid te verenigen in één ontwerp. In het beginstadium van het ontwerp heeft het “Centre de Style Citroën” samengewerkt met “Stile Bertone”. De styling werd verder uitgewerkt door het Centre de Style Citroën. De Citroën ZX is elegant en modern, beslist niet alledaags, maar evenmin overdreven gedurfd en kan het best worden getypeerd als smaakvol en functioneel. De Citroën ZX dankt zijn gestroomlijnde en dynamische profiel aan de compacte vorm, de evenwichtige verhoudingen, de vloeiende belijning en de goede gewichtsverdeling. Gezien de lengte van de auto zijn de Cx-waarden (0,30 -0,33) uitzonderlijk laag.
Praktisch
Hoewel herkenbaar als een auto uit de collectie, heeft ieder model een eigen stijl die is afgestemd op een bepaalde doelgroep. Dit geeft de Citroën ZX een aantrekkingskracht waarvoor iedereen gevoelig zal zijn.
Een variabel in te delen en comfortabel interieur. Het is bijzonder prettig toeven in de Citroën ZX: een interieur dat niet alleen ruim is, maar ook praktisch omdat het naar believen kan worden ingedeeld. Vanaf de comfortabele zitplaatsen hebben zowel bestuurder.... lees verder in CitroExpert 147