5 februari: naamdag van St André ?!
Datum: 05-02-2021
We gaan even terug naar 5 februari 1878: een dag die het leven van velen onder onze volgers/lezers zal veranderen. Want op deze datum ziet André Gustave Citroen in Parijs het levenslicht.
Waarschijnlijk kent u uit de diverse naslagwerken zijn levensloop: aanvankelijk een paar zorgvrije jaren, totdat zijn vader na een mislukte transactie het leven laat. Maar André geeft blijk van energie, veerkracht. Na zijn technische opleiding ontdekt hij op familiebezoek in Polen de chevronvertanding, die hij gaat exploiteren. Later wordt hem gevraagd de leiding over de kwijnende Mors-autofabriek op zich te nemen en na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog zal hij in korte tijd een granatenfabriek uit de grond stampen, daar waar eerst de volkstuinen in de Parijse wijk Javel stonden.
Al direct ziet de visionair Citroën -om zijn naam Franser te laten klinken is er intussen een trema op de e geplaatst- dat er na terugkeer van de vrede een ander product de plaats zal moeten innemen van de granaten: het wordt een auto voor het volk, waarvan de eerste schetsen in 1916 al aan het papier worden toevertrouwd. Toch zal het pas daags na het tekenen van het Verdrag van Versailles zijn dat het definitief gaat worden: in november 1918 wordt een typegoedkeuring voor het eerste model, de 10HP Type A, verleend.
Garagehouders zijn enthousiast, tekenen een dealercontract. En ruim een half jaar later lopen de eerste exemplaren van de band. Het wordt een succesverhaal, mede door het unieke gevoel voor marketing en publiciteit van André Gustave. En de verhalen die over hem de ronde doen dat hij een dwangmatige gokker zou zijn, neemt hij met een korrel zout - sterker nog, hij schijnt van deze gratis reclame (...) genoten te hebben.
Na vijftien jaar de fabriek met zijn naam geleid te hebben, verschijnen er donkere wolken boven Parijs. De nasleep van de beurskrach en het op een 'verkeerd' moment investeren in een nieuwe fabriek en dito model -de Traction Avant 7- brengen het imperium aan het wankelen. Al lezen we in de biografieën ook dat Citroën slachtoffer werd van een gemeen politiek spel. Hoe het ook zij: eind 1934 komen de schuldeisers bijeen en de grootste van hen, banden- en velgenfabrikant Michelin, neemt het merk over. De unieke modellen blijven -tot op de dag van vandaag-, al zal er in die beginperiode op de publiciteit bespaard worden. Geen verlichte letters CITROËN meer op de Eiffeltoren, geen grote tochten met rupsvoertuigen door Afrika en Azië. Maar zijn geest leeft door. Ook nog in 2021.