CITROEcoNomisch nieuws maart 2015
Datum: 17-03-2015
• Financiële resultaten van de Peugeot-Citroën-groep over 2014 zijn bemoedigend te noemen. De vorig jaar aangestelde directeur Carlos Tavares heeft trots kunnen melden dat er een operationele winst is geboekt. Dat betekent echter nog niet dat het concern weer in de zwarte cijfers beland is, want grote afschrijvingen zorgden nog voor een negatief totaalresultaat. Maar er is goede hoop voor 2015 dat dit goed gaat komen. Het goede nieuws voor het personeel is dat zij het komend jaar twee bonussen krijgen, vanwege de verbeterde resultaten.
• De fabriek in Rennes-la-Janais, ooit bakermat van de Ami6 en plek waar onder meer veel BX’en en C5’s werden gebouwd, wordt nu deels ingenomen door andere bedrijven. Zo is er een revisiewerkplaats voor TGV-wagons en hebben de firma’s B3 Ecodesign en BTP Pigon zich hier gevestigd.
• De sloop van de voormalige fabrieksgebouwen van de Aulnay-site verloopt voorspoedig, de eerste 76.500 vierkante meters zijn tegen de vlakte gegaan en op het terrein zal onder meer de firma ID Logistics gevestigd worden, een distributeur van supermarkten. Er wordt verder onderhandeld met andere partijen, zoals Siemens. Verder hoopt men hier, naast het Conservatoire van Citroën, een klein ‘echt’
museum te vestigen.
• De Hybrid’Air-technologie wil nog niet echt van de grond komen, er lijken zich geen partners aan te melden om dit gezamenlijk verder te ontwikkelen. Vandaar dat PSA heeft gemeld dat zij zich toch ook meer op volledig-elektrische auto’s te willen werpen – u moet hier denken aan de C3-klasse.
• De zetels van PSA in Parijs worden in het kader van kostenreductie per 2017 verlaten. De directie vindt een nieuwe plek in Rueil-Malmaison en de rest van het personeel dat nu nog binnen de stadsgrenzen werkt zal verhuizen naar Poissy en Velizy. Op deze manier wil men jaarlijks 50 miljoen euro besparen.
• De PSA-Banque, het financiële hart van het concern, heeft met het openen van een consumentenfiliaal en de spaarvorm Distingo afgelopen jaar 1,074 miljard euro opgehaald.
• Beursgoeroes voorspellen dat het aandeel PSA de komende tijd wel eens voor een positieve verrassing kan zorgen. Kredietbeoordelaar Moody’s paste hun classificatie B1 naar Ba3 (> ‘stabiel’) aan.
• Bij verkiezingen voor de vertegenwoordiging heeft vakbond CGT zijn meerderheid binnen de PSA?gelederen verloren.
• De fabriek in het Spaanse Villaverde wil efficiënter gaan werken, waardoor 350 personeelsleden moeten afvloeien. Dit gebeurt in eerste instantie op basis van vrijwilligheid, met een premie. In deze fabriek wordt de C4 Cactus gebouwd.
• Mister Auto, het bedrijf dat zich op on-line onderdelenverkoop aan onder meer particulieren richt, is door PSA overgenomen. Zij willen hiermee een groei realiseren in zowel China als Latijns Amerika. Overigens wordt de onderdelendistributie in Frankrijk door de concessionnaires ook herzien.
• Yves Bonnefont, directeur DS, heeft gemeld dat het DS?aandeel van de totale PSA-productie van nu 4% binnen enkele jaren naar 10-15% moet stijgen. Verder wil het nieuwe merk het toch ook in de Verenigde Staten gaan proberen, er zijn plannen voor 30 DS-Stores op termijn aldaar.
• Tegelijk met de introductie van de bestuurdersloze Google Car heeft PSA bekendgemaakt dat ook zij met een dergelijk project bezig zijn. Thierry Le Hay, directeur Innovatie bij PSA, verklaarde “we werken aan een project dat rond 2020 klaar moet zijn – al vraagt dit nog wel een aanpassing van de wettelijke kaders. Komend najaar hopen we een eerste prototype te kunnen tonen.”
• In Frankrijk is dealer Alteam Le Mans overgenomen door TDB Automobiles. De vestiging in Le Mans was de laatste die onder deze naam werkte, andere filialen van Alteam waren al eerder verkocht. TDB-Boishamon heeft naast de Citroënvertegenwoordiging in Angers ook de Peugeotdealer van Dinan in handen, waarmee het bedrijf een totaalomzet van meer dan 100 miljoen euro zal gaan realiseren.
• Resultaten in Zuid?Amerika en met name Brazilië zijn tegengevallen. De oorzaak, naast een slappe economie: het niet echt aan de markt aangepaste gamma. Er wordt gewerkt aan een nieuw model op met EMP-1-platform, zeg maar: de C3-to-be.
• Met de recent aangekondigde facelift is de Berlingo voorlopig weer even het heertje. Naar verluidt komt er in 2018 een geheel nieuw model, dat ook als… Opel Combo op de markt zal komen! Dit als uitloop van de verder stukgelopen fusieplannen met General Motors. Een geheel nieuwe C3 Picasso/Opel Meriva zal per 2017 uit de Spaanse GM-fabriek gaan komen.
• Zoals u weet heeft Citroën Nederland/Amsterdam nu definitief het hoofdstedelijke Stadionplein verlaten. De panden, intussen ontdaan van de Double Chevrons en andere aanduidingen die naar ‘ons’ merk verwijzen, werden zoals eerder gemeld aan Bouwinvest verkocht en in afwachting van een definitieve bestemming komt er een zogenaamd pop-up-restaurant in. Dit etablissement, Baut, verhuist hiermee uit het voormalige Parool-gebouw. Het nieuwe Baut-Zuid opent in het voorjaar zijn deuren.