Citroën C4 Picasso 130 EAT6 Shine 5 places
Datum: 19-04-2017
Rijimpressie
Tekst Wouter Jansen | fotografie Fred Jansz
U kent het ritme wel; zo'n beetje elke acht jaar wordt een model compleet vernieuwd, met halverwege een letterlijke en technische facelift. Iets dat ook bij de tweede generatie C4 Picasso gebeurde.
De tweede generatie C4 Picasso werd in 2013 geïntroduceerd en bleek een groot succes, aanvoerder van zijn drukbevochten klasse. Na drie jaar werd hij op bescheiden wijze aangepast, met name het front profiteerde hiervan: een grotere luchtinlaat met daarachter in ons geval het driecilinder 130-blok uit de PureTech-serie met daaraan gekoppeld een automatische zesbak. Aan de binnenkant onderscheidt hij zich door aangepaste schermen en knoppen. En het goede nieuws was dat ondanks de verbeteringen het tarief naar beneden werd aangepast - om de concurrentie voor te blijven.
Pookje
Achter het stuur van onze testauto plaatsgenomen hebbend starten wij de motor. Even kijken dat het pookje van de versnellingsbak bovenop de stuurkolom -knipoog naar de klassieke DS hydraulique- in de goede stand staat, op de knop drukken en het binnenste van het motorblok komt nauwelijks hoorbaar in beweging. We geven bescheiden gas en met 95 procent van het koppel dat al tussen 1500 en 3500 toeren per minuut beschikbaar is, toont de wagen zich bijzonder levendig. Of het nu in de bebouwde kom of op de oprit van de snelweg is. Bij snel accelereren doet de kick-down van de volautomaat het naar behoren, al heeft dit vanzelfsprekend dan wel enige invloed op het benzineverbruik. Met drie personen en de nodige proviand aan boord kwamen wij boven de 1:14,5 -nèt geen 1:15- uit, alle trajecten door elkaar genomen. Gezien de prestaties en het volume van de auto een zeer net gemiddelde. De wegligging is voorbeeldig, zoals van een Citroën verwacht mag worden.
Claudia
Onze testauto was van het compleetste type, de Shine. Dit betekent dat er onder meer dodehoekdetectie, achteruitrijcamera en intelligente parkeerhulp als standaard geleverd worden. Bovendien was er het luxe lederen interieur 'Claudia Mistral' in voorzien, waarbij de bijrijder zelfs recht heeft op een extra been-/voetensteun. In de hele rits opgesomde extra’s kon echter één zaak ons niet echt bekoren: Lane Keeping Assist, deel uitmakend van het optionele Pack Safety. Indien men met enige snelheid een op- of afrit neemt waarbij je ietsje over de doorgetrokken binnenstreep komt, dan gaat hij vervelend tegenstuur geven, moet je echt even je best doen om 'm in het gewenste spoor te brengen.
Het grote touchscreen werkt plezierig en duidelijk, zij het dat het soms wat traag is. De drie zetels achterin zijn bijzonder comfortabel, kunnen zo'n beetje in elke stand en onder elke hoek ingesteld worden. De beenruimte is meer dan voldoende, zelfs indien de voorstoelen niet helemaal naar voren staan. De elektrisch te bedienen achterklep geeft toegang tot de ruime bagageruimte, die vanzelfsprekend nog vergroot kan worden indien er geen passagiers op de stoelen achterin zitten.
Opvallend is dat bij vergelijkende tests met de geheel nieuwe Renault Scénic de Citroën er ondanks de relatieve leeftijd van het basisontwerp hier als winnaar uitkomt. Men prijst de lijnvoering van de Scénic, maar de Picasso blijft qua binnenruimte en aanpassingsmogelijkheden hiervan de beste. Iets dat trouwens ook geldt voor de concurrenten van BMW en Volkswagen: de Française heeft hier meer dan een neuslengte voorsprong.
PureTech of THP?
In de prijslijst van Citroën staat naast het door ons geteste exemplaar ook nog de THP165, eveneens voorzien van een automaat. Ondanks het op papier aanzienlijk grotere vermogen van de THP165, zijn de prestaties daarvan niet spectaculair beter. En rekenen we het wat hogere brandstofverbruik nog mee, dan kiezen wij met overtuiging voor de PureTech-120, die ook nog eens ruim 2500 euro goedkoper is.
type | Euro 6 |
injectiesysteem | direct |
cilinderinhoud | 1199cc |
max. vermogen kW/pk | 96/131 |
bij toeren/minuut | 5500 |
max. koppel | 230 Nm |
bij toeren/minuut | 1750 |
Stop- en startsysteem | startmotor |
versnellingsbak | automaat |
aantal versnellingen | 6 |
stuurinrichting | tandheugel |
stuurbekrachtiging | elektrisch |
draacirkel tussen trottoirs | 11m |
ophang voor | onafhankelijk pseudo MacPherso |
ophanging achter | semi-onafhankelijk, torsie-as |
Bandenmaat | 205/55R17 V |
remmen voor | schijf, geventileerd |
remmen achter | schijf |
ABS / BAS | standaard |
Parkeerrem | elektrisch |
Inhoud bagageruimte onder hoedenplank | 537/630 |
tankinhoud | 57 l |
massa leeg voertuig | 1237 kg |
nuttige belasting | 645 |
max. toelaatbaar gewicht | 1918 |
max. aanhangergewicht geremd | 1470 |
max. aanhangergewicht ongeremd | 640 |
max. massa combinatie | 3188 |
max. druk trekhaak | 70 |
max. druk daklast | 80 |
max. snelheid km/u | 205 |
1000m staande start sec | 31,5 |
0-100 km/u sec. | 10,2 |
verbruik binnen bebouwde kom l/100 km | 6,4 |
verbruik buiten bebouwde kom l/100 km | 4,4 |
verbruik gecombineerd l/100 km | 5,1 |
Uitstoot CO2 gram/km | 115 |
energielabel | B |
Rijklaarprijs NL, incl belastingen | € 34.109,- |
Lak Noir Onyx | € 400,- |
Pack leder Claudia Mistral | € 1.700,- |
Pack Safety | € 750,- |
Reservewiel (thuiskomer) | € 150,- |
Totaal gereden uitvoering | € 37.109,- |