Citroën C5 X - 2021

Datum: 12-04-2021

Een geslaagd huwelijk tussen sedan, hatchback, stationcar en SUV, duidelijk geënt op de CXPerience concept car van 2016.
 
Na afwezigheid van een kleine vijf jaar jaar is-ie weer teruggekeerd in de Citroënprijslijst in ons deel van de wereld: de C5 - ditmaal met een uit twee chevrons samengestelde X als naamstoevoeging en verwijzing naar de CXperience.

Hij heeft -afgezien van het logo- niets meer van zijn C5-voorgangers, maar het enthousiasme van de eerste persinformatie kunnen wij delen. De lijnen van de auto zijn mooi, stoer, robuust en het is duidelijk de grote broer van de eerder geïntroduceerde C4 met een vergelijkbare neus, motorkap met 'butsen' en het oplopende knikje in de zijraam belijning.
Het comfort lijkt -we moeten nog even de eerste rit afwachten- dik in orde door het toepassen van Citroëns Advanced Confort-programma.
Qua motorisering is te kiezen uit plugin-hybride (225pk/50km elektrisch) en 'gewoon'- beide gevallen een (180 Pure Tech?) benzineblok, diesel heeft volgens kenners geen technisch- maar een imagoprobleem, waardoor deze keuzemogelijkheid kwam te vervallen.

De C5X is vanaf tweede helft 2021 bij de dealers te bezichtigen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar een vergelijkbaar gemotoriseerde PureTech 180 C5 Aircross begint bij een kleine 40 mille, de aanvangsprijs van de C5X (non-hybrid) zal daar naar verwachting ruim boven liggen.

In de komende CitroExpert - Nr. 147- kunt u meer over deze nieuweling lezen.