Citroën E-Berlingo - ruimte voor vijf!
Datum: 20-04-2017
Vanaf september 2017 in Nederland
Door Wouter Jansen | illustraties Citroën Communication
De Citroën Berlingo - sinds 1996 een kassucces voor Citroën in zowel het bedrijfswagen- als MPV-segment. Vooruitbewogen dankzij een benzinemotor of dieselblok, maar al vroeg kon men kiezen voor een elektrische variant. Deze waren er in principe alleen als besteller, maar vanaf komende herfst zal hij er in de personenwagenvariant Multispace: de E-Berlingo, zijn.
De eerste vraag die je je bij een dergelijk model stelt, is: "waar moet je in dit geval met het accupakket heen? Neemt dit niet de ruimte voor de passagiers weg?" En het antwoord daarop luidt: nee, de beschikbare ruimte voor passagiers en hun bagage is identiek aan die van de versie met benzine- of dieselmotor. De twee accupakketten zijn in het subframe aan weerszijden van de achtertrein geplaatst.
Actieradius
En dan, eigenlijk net zo belangrijk: "hoe ver kan ik zonder bijladen rijden?" Citroën geeft aan dat dit volgens de NEDC-norm 170 kilometer bedraagt. Sommige critici zeggen dat deze waarde doorgaans aan de optimistische kant is, helemaal met gebruik van verlichting en airconditioning of verwarming. Maar zelfs als dat het geval is: de gemiddelde automobilist rijdt per dag, los van vakantieperiodes, niet meer dan 100 kilometer. En daarmee moet je het dus helemaal kunnen redden. Of dit voor een eventueel gebruik als taxi ook ideaal is, lijkt ons wel een punt van discussie. Dat laatste is wel jammer, want qua ruimte en zitcomfort is de Berlingo hier natuurlijk ideaal voor. Wat wel een mooie innovatie is: via de smartphone kan de auto niet alleen voorverwarmd worden, maar tevens kan de eigenaar op deze manier bijhouden hoe het met een resterende laadtijd zit.
(Snel)laden
Dan het 'bijtanken'. Met normaal laden via een huishoudelijk stopcontact (stroomsterkte van 8 A of 10 A), of beveiligd via een Green'Up-laadpaal (tot 14 A), kan een leeg batterijpakket in 8, 12 of 15 uur volledig worden opgeladen. Optioneel kan de E-Berlingo via een wallbox of een speciaal laadpunt snel worden opgeladen. Zo beschikt u in 15 minuten over een actieradius van 50% en in 30 minuten over een actieradius van 80%. Het contact voor normaal bijladen zit in het rechter voorspatbord, het snellaadpunt zit in de plaats van de 'normale' tankklep, linksachter. Op de accu's zit acht jaar of 100.000 kilometer garantie.
De elektro-eenheid die de aandrijving van de E-Berlingo verzorgt is identiek aan die van de besteller, die op zijn beurt van de C-Zéro geleend werd. Het is een compacte elektrische synchroonmotor met permanente magneten van 49 kW (67 pk), gevoed door twee lithium-ion-accupakketten met een energievolume van 22,5 kWh. Het onmiddellijk beschikbaar koppel van 200 Nm zorgt er samen met de vaste overbrenging voor dat er zeer vlot, gelijkmatig en zonder trillingen opgetrokken kan worden. Op het mechaniek zit vijf jaar of 50.000 km garantie.
De E-Berlingo is verder in grote lijnen identiek aan zijn met klassieke brandstoffen geleverde broertjes. Hij is uitgerust met het directe bandenspanningscontrolesysteem, ESP met Hill Start Assist, handbediende airconditioning, twee zijschuifdeuren en in een hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Daarnaast zijn er nog de nodige opties beschikbaar. Naar we begrepen wordt het model na de zomer in ons land leverbaar.
80/90
Het is sinds eind jaren 80/begin jaren 90 dat Citroën elektrische voertuigen produceert. Het begon met C15, C25 en AX, ging later door met de Saxo. In die vroege periode was het merk de grootste op dat gebied ter wereld, maar intussen is het aanbod bij de concurrentie flink toegenomen. Los van de in dit artikel beschreven Berlingo-varianten worden momenteel de C-Zéro en de E-Méhari geproduceerd, zij het dat laatstgenoemde niet in Nederland geleverd wordt. Daarnaast wordt in Frankrijk de Jumper tot volelektrische besteller verbouwd door GRUAU, maar deze lijkt alleen voor de thuismarkt beschikbaar te zijn.
VU-L2
Los van de nieuwe Berlingo Multispace Electric is er ook een nieuwe fluistervariant van de bestelversie gekomen: de L2, met een achter de achteras verlengde carrosserie. De lengte van de laadruimte komt hiermee op 2m05 en het volume groeit tot 3,3 kubieke meter. Het accupak zit net als bij de andere elektrische Berlingo's onder de vloer en neemt dus verder geen ruimte in. Het nieuwe model is al in Frankrijk en Engeland leverbaar, hij werd getoond op de bedrijfswagententoonstelling van Birmingham in april. In London is het bijzonder aantrekkelijk een elektrische auto te hebben, ze worden vrijgesteld van filebelasting ('congestion charge') en betalen geen parkeergeld - iets dat opgeteld een jaarlijkse besparing tot 5000 euro kan betekenen. Naar we begrepen komt hij later 2017 ook in Nederland beschikbaar.