Citroën op Techno Classica
Datum: 07-04-2016
Uiteraard mocht Citroën op de jaarlijkse ‘Techno Classica’, waarschijnlijk de grootste oldtimerbeurs ter wereld, niet ontbreken. In het beurscomplex in de West-Duitse stad Essen stond de stand van Citroën Deutschland in het teken van de ontmoeting tussen heden en verleden, met een oranje Méhari uit 1975 tegenover de nieuwe E-Méhari en een HY tegenover de nieuwe SpaceTourer.
De samenwerkende Citroën-, DS- en Panhard-clubs zorgden, zoals al vele jaren het geval is, voor een gemeenschappelijke presentatie op de bovenverdieping van hal 9. Op deze ‘Citroën-Strasse’ was een speciale expositie rondom het 125-jarig bestaan van het merk Panhard ingericht, met een originele Panhard P2D uit 1892 als bijzonder element. Dit voertuig is nog steeds in het bezit van de familie Panhard. Daarnaast waren een X45 uit 1924, een Dyna X uit 1950, een Dyna Z1 uit 1955 en een 24CT te bewonderen. Het Citroëngedeelte van de stand omvatte ondermeer een HY met zeildoek als afdekking van de open laadbak, een prachtige vroege CX Break, een DS Break, een SM, een Traction Avant en een Acadiane.
Elders op de bovenverdieping was evenals in voorgaande jaren de Duitse SM-club te vinden met een drietal auto’s. Bij de diverse handelaren op de beurs zagen we ondermeer een DS 19 Cabrio, een 2CV, een Ami6 en een aantal Méhari’s.
Als speciale gast had Citroën Duitsland op de openingsdag Henri-Jacques Citroën, zoon van Bernard en kleinzoon van oprichter André Citroën uitgenodigd. De aimabele Fransman, die jarenlang als adviseur voor met name Franse olieconcerns in Venezuela woonde en werkte, vertelde zeer informatief over de historie van het merk Citroën en de vooruitziende blik van zijn grootvader op velerlei gebied. Henri-Jacques Citroën streeft al jarenlang naar de oprichting van een museum ter ere van André Citroën om diens nagedachtenis levend te houden.
Zie het uitgebreide interview in CitroExpert 117, eind april beschikbaar.
Reportage: René de Boer