Citroën reduceert WTCC inzet

Datum: 19-11-2015

Citroën reduceert de inzet in het FIA WK Toerwagens (WTCC) volgend jaar tot twee auto’s, voor titelverdediger José-María López en de Franse viervoudig wereldkampioen Yvan Muller. Dat maakte het merk vandaag bekend. Tevens is het besluit gevallen dat Citroën zich vanaf 2017 weer volledig richt op deelname aan het WK Rally, dan met een auto volgens het nieuwe reglement, dat dan van kracht wordt. Om zich volledig te kunnen richten op de ontwikkeling van een nieuwe World Rally Car, naar alle waarschijnlijkheid op basis van de nieuwe C3, zet Citroën Racing de deelname aan het WK Rally volgend seizoen voor een jaar stop. Rijders Kris Meeke en Mads Østberg, die de afgelopen twee seizoenen met de DS3 tegen het oppermachtige Volkswagen nauwelijks potten konden breken, staan daarmee op straat.


Loeb naar Peugeot
Interessant is dat Sébastien Loeb, die hoogstpersoonlijk de reden was dat Citroën twee jaar geleden in het WTCC is gestapt en een toerwagen op basis van de C-Elysée ontwikkelde, niet meer in het verhaal voorkomt. De negenvoudig rally-wereldkampioen gaat in januari van het komend jaar de uitdaging van de Dakar-rally aan met Peugeot, zustermerk van Citroën in de PSA-groep. “Het is voor mij een bladzijde die wordt omgeslagen, maar ik ben er trots op dat ik met Citroën succesvol heb deelgenomen aan het WK Rally en het WK Toerwagens”, aldus Loeb. “Naast de statistieken en records hebben we vooral een prachtige tijd samen beleefd. Het is bijna ongelooflijk om te beseffen dat ik al 15 jaar deel uitmaak van het team. Nu stap ik weliswaar over, maar ik blijf binnen de groep.” Met zijn team Sébastien Loeb Racing zet de Fransman mogelijkerwijs nog wel Citroëns voor privérijders in het WTCC in. Dit seizoen kwam Mehdi Bennani onder de vlag van Sébastien Loeb Racing met een C-Elysée uit.

Verrassing
Dat Citroën met een steeds kleiner wordend budget en nauwelijks nog ontwikkeling in het WK Rally niet veel bereikte, werd in de afgelopen twee seizoenen wel duidelijk, maar dat het merk volgend jaar volledig op het appel ontbreekt, komt toch wel een beetje als een verrassing. Niettemin is de sportieve keuze op lange termijn in het voordeel van het WK Rally bepaald, de discipline waarin Citroën met acht wereldtitels bij de constructeurs, negen rijderstitels voor Loeb/Elena, 94 overwinningen (een record) waarvan 78 voor Loeb (ook een record), het succesvolst was. De toevoeging van een WK-rally in China aan de kalender, voor Citroën een cruciale markt, zal zeker bij de beslissing ten gunste van de rallysport hebben meegeholpen.

Nog 1 jaar WTCC
Volgend jaar rijden Yvan Muller en José-María López voor Citroën nog één jaar in het FIA WTCC, waarna het toerwagenproject wordt stopgezet. “We zijn altijd bezig om onze middelen zo optimaal mogelijk in te zetten”, verdedigt Citroën-sportdirecteur Yves Matton de reductie van het programma. “López en Muller hebben de gewoonte om samen te werken, met het succes van het team als belangrijkste doel.” Wie de op z’n minst gespannen verhouding tussen de Argentijn en de Fransman kent, kan alleen maar lachen om zo’n citaat. Matton is er echter van overtuigd dat de twee volgend jaar eendrachtig zullen samenwerken om de door de komst van Volvo versterkte concurrentie het hoofd te kunnen bieden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer) | Foto: PR