Citroëns in de Kitzbüheler Alpenrallye

Datum: 10-06-2015

Er zijn van die evenementen, die moet je als klassiekerliefhebber gewoon een keer gedaan hebben. ‘Le Citron Pressé’ natuurlijk, voor de adepten van ons merk, maar er zijn nog tal van andere prachtige ritten om de kwaliteiten van de auto naar waarde te kunnen beleven, in het gezelschap van gelijkgestemden in een mooie omgeving.

Zo vond onlangs in Tirol de 28e editie van de ‘Kitzbüheler Alpenrallye’ plaats, en hoewel het evement zwaar gesponsord wordt door de Volkswagen-groep en derhalve VW’s, Audi’s, Bentleys en Porsches ruim vertegenwoordigd zijn, viel er ook voor Citroënliefhebbers het nodige te genieten.

Het programma begon op donderdag met een proloog rondom de ‘Wilder Kaiser’, vanuit Kitzbühel via Ellmau, Söll en Itter weer terug. Gepland was eigenlijk een ronde die zou worden voortgezet via Hopfgarten, Westendorf en Kirchberg, maar dat bleek vanwege de enorme hoeveelheid wegwerkzaamheden (een plaag in deze tijd van het jaar in Tirol, maar noodzakelijk kwaad) niet haalbaar.
Daags erna volgde een route via Saalfelden, Mühlbach, Bischofshofen, Golling, de beroemde Rossfeld-bergklim, Berchtesgaden, Lofer en Waidring. Op zaterdag werd het evenement afgesloten met een parcours dat via Oberndorf, Kössen, Aschau, Brannenburg, Kufstein, Söll en Ellmau voerde. Prachtige bergwegen in Tirol, Salzburger Land en Beieren, al werd er naar onze smaak wel een beetje veel op ‘Bundesstrassen’ gereden.

Peking-Parijs

De Citroën-inbreng bestond uit twee Traction Avants en een DS Cabriolet. De ene Traction, een 15-Six uit 1939, werd bestuurd door het enige Nederlandse team in het evenement, Olaf en Mark-Jan Pothoven uit het Gelderse Gorssel. Het tweetal was eigenlijk ingeschreven met een Bentley Derby Special uit 1935, maar verscheen met een Traction. “Van de Bentley is de koppakking kapot, dus toen hebben we maar voor de Traction gekozen. Wel comfortabel trouwens, we hebben er ook Peking-Parijs mee gereden”, aldus het tweetal.

Gangsteract

De andere Traction was een 11B uit 1952 van het Duitse duo Wolfgang Kerst en Norbert Hellmer, dat gedurende de hele rally een soort van ‘Bonnie and Clyde’-act opvoerde, compleet met kostuum, hoeden, dikke sigaren en namaak-geweren. In Duitsland staat de Traction bekend als ‘Gangsterlimousine’, en dit vindt men blijkbaar leuk. Zelfs zodanig, dat het duo met auto te huur is voor evenementen. Mocht u de verleiding niet kunnen weerstaan, adresgegevens zijn bekend bij de redactie.

Over de weg

De DS was een fraaie zilvergrijze 21 Cabriolet ‘usine’ uit 1968, bestuurd door Manfred Papp en Jarrad Woodruff uit Neurenberg. “Heerlijk, we zijn er gewoon over de weg mee naar Kitzbühel gekomen, lekker comfortabel rijden”, meldde Papp.


Hoewel klassementen en uitslagen voor veel mensen bij evenementen als deze een ondergeschikte rol spelen, melden we toch nog even dat het duo Pothoven/Pothoven 62e van de 145 teams in de Classic Trophy werd. Het DS-team Papp/Woodruff werd als 71e geklasseerd. Het ‘Bonnie and Clyde’-team hebben we in de uitslagenlijsten niet terug kunnen vinden.

Tekst: René de Boer / Foto’s: Albin Ritsch