Citroëns op Retro Classics Stuttgart
Datum: 28-02-2020
Natuurlijk zijn in de bakermat van Mercedes-Benz en Porsche met name die twee merken uitzonderlijk goed vertegenwoordigd, maar ook voor Citroënliefhebbers is er het nodige te zien op de 20e editie van de beurs Retro Classics, nog tot en met zondag aanstaande in de Messe Stuttgart.
Voor het eerst is L’Aventure Peugeot Citroën DS, de klassiekerafdeling van het PSA-concern, op de beurs in Stuttgart met een eigen stand vertegenwoordigd. De presentatie is vrij bescheiden: een standje met wat informatie over onderdelen en passende banden, ergens op de galerij op de eerste verdieping van hal 1, maar goed, het is een begin. Ertegenover staat een fraaie Peugeot 205 Turbo 16, een exemplaar uit de serie van 200 productiemodellen die nodig waren voor typegoedkeuring van de Groep B-rallyversie. Enkele Duitse Peugeotclubs hebben voor nog wat meer auto’s uit de historie van het merk met de leeuw uit Sochaux gezorgd.
Elders op de beurs ontmoeten we Xavier Crespin, de hoogste baas van L’Aventure Peugeot Citroën DS en als zodanig verantwoordelijk voor het in stand houden van het industrieel erfgoed van de merken. “Ik ben echt onder de indruk van deze beurs, vooral hoe groot het is”, zegt hij. Inderdaad vormen de negen beurshallen een flink contrast met bijvoorbeeld Rétromobile, dat zich doorgaans uitstrekt over twee hallen van de Parijse Expo, maar waar het meer aankomt op kwaliteit dan kwantiteit.
Niettemin moet gezegd dat Retro Classics ook een bijzonder plezierige beurs is om te bezoeken. Evenals in voorgaande jaren wordt de inbreng van Citroën voornamelijk verzorgd door de samenwerkende clubs. We zien ondermeer een C4 Cabrio, een Traction, DS-varianten Berline, Break en Cabrio, een 2CV in Cross-uitvoering, een Lomax, een Azam uit Belgische productie, een Méhari (die in Duitsland niet mocht worden verkocht vanwege de vermeende brandbaarheid van de kunststof carrosserie), een GS en een CX die naar verluidt afkomstig is uit het wagenpark van Erich Honecker, het staatshoofd van de vroegere DDR. Al vragen we ons inmiddels wel af hoeveel Honecker-CX’en er wel niet geweest zijn, want dergelijke verhalen hebben we al veelvuldig gehoord.
Een DS Berline en een Cabrio vinden we ook op de stand van Karls Autowerkstatt, die zichzelf DS-Manufaktur noemt. En verder zijn er nog de nodige Citroëns in het aanbod van de diverse handelaren en particuliere aanbieders die op Retro Classics, die op Retro Classics altijd veelvuldig te vinden zijn. Ook op het gebied van Citromobilia (folders, boeken, miniaturen en technische documentatie) was het aanbod ruim.
Wie er dit weekeinde – al dan niet op weg naar of van de wintersport – nog langs wil: de beurs is tot en met zondag geopend, dagelijks van 9 tot 18 uur. En maak er anders volgend jaar eens een leuk uitstapje van: er zijn heel leuke routes richting Stuttgart en de regio zelf is ook een bezoek meer dan waard! Meer informatie is te vinden op www.retro-classics.de.
Reportage: René de Boer