Citroëns stralen op InterClassics Maastricht
Datum: 17-01-2023
Reportage: René de Boer
Na de beperkingen van de afgelopen jaren kon tijdens het tweede weekeinde van januari de beurs InterClassics in het MECC in Maastricht eindelijk weer eens in zijn bekende vorm plaatsvinden. Dat velen reikhalzend naar deze gelegenheid hadden uitgezien, bleek wel uit het feit dat met ruim 35.000 bezoekers een nieuw record gevestigd werd. Ook voor Citroënliefhebbers was er genoeg te zien.
Al voor de ingang werden bezoekers verrast door een geweldige display: een grijze 2CV uit 1986 met slechts 124 kilometer op de teller, nieuw dus, maar ditmaal was het zelfs “nieuw in doos”, een kwalificatie waarvan normaal gesproken modelautoverzamelaars enthousiast worden. Om de auto heen was namelijk een passende verpakking geconstrueerd in de vorm van een Matchbox-doosje, als ware het een miniatuur, maar dan op ware grootte in plaats van drie inch. Het was een idee van Metropole Classics in Druten, dat de 2CV aanbood voor € 42.500. Wie de verpakking erbij wilde hebben, moest nog eens € 6.000 Euro extra neerleggen. Bijzonder is het zeker!
Breznjev
Dat gold ook voor de clubstand van de Citroën SM Club Nederland, waar twee prachtige exemplaren van de sportcoupé stonden opgesteld: de originele ex-Breznjev-auto met carburateur in Vert Argente, compleet met de voormalige Russische leider als kartonnen pop ernaast, en een SM met injectiemotor in de prachtige kleur Bleu Delta. De achterwand van de stand bestond uit enorme vergrotingen van de schitterende foto’s van Sarah Moon uit de grote glanzende SM-brochure, die zo wel bijzonder goed tot hun recht kwamen. Mensen van de SM Club beantwoordden vragen van bezoekers en gaven informatie. De inzet werd gewaardeerd, want de stand werd beloond met de tweede prijs in de categorie voor de mooiste clubstands door de FEHAC.
M35 & Dolly
Elders waren op de stands van handelaren vele Citroëns aan te treffen. Enkele bekende Citroënspecialisten als de 2CV Garage Sander Aalderink, Ad van der Horst en Vlaardingen Classics hadden eigen stands die (nagenoeg) volledig aan ons favoriete merk gewijd waren. Bijzonder waren bij Aalderink de allerlaatst geproduceerde M35 (nummer 473, voor de liefhebbers), een 2CV6 Dolly uit 1989 in een eenmalige kleurcombinatie, maar ook een elektrisch aangedreven 2CV en een dito Ami8. Leuk was dat Aalderink ook speciale kaartjes met afbeeldingen en informatie plus QR-code van de geëxposeerde auto’s gemaakt had, dat worden wellicht collectors’ items!
Le Dandy
Ook het Belgische CQS Classics was aanwezig met een halve Méhari en een fraaie DS Cabriolet, een model dat we ook bij diverse andere aanbieders zagen, met uiteenlopende prijzen. Bij Van der Horst uiteraard diverse A-typen, waaronder een wel heel mooie AZU 250 met reclame van “De Stroop Stooker”, ambachtelijke appelstroop uit Zuid-Limburg. Bij Classic Cars Arnhem stonden meerdere DS’sen en ID’s, waarbij er bijzondere aandacht uitging naar een Le Dandy, een door Henri Chapron gebouwde uitvoering die als “schuurvondst” werd gepresenteerd, compleet met strobalen. De auto bleek aan dagkoersen onderhevig, want tijdens ons bezoek op vrijdag zagen we een prijs van € 225.000 op het bordje, op zaterdag stond er “prijs op aanvraag” en op zondag bleek de prijs gedaald tot € 195.000.
Motto 2023
Als motto was dit jaar gekozen voor “Dutch Grand Prix Legends”, Formule 1-auto’s die een rol speelden in de historie van de WK-races op Zandvoort, wat een mooie expositie opleverde. Ook liefhebbers van miniaturen, boeken, brochures en andere automobilia kwamen volop aan hun trekken, terwijl uiteraard – dat kan in een bourgondische stad als Maastricht ook niet anders – de inwendige mens bepaald niet werd vergeten. Voor liefhebbers: in 2024 staat de volgende editie van InterClassics Maastricht van 11 tot en met 14 januari op het programma.