CitroExpert 114 poster

Datum: 01-11-2015

In CitroExpert 114 treft u als poster een bijzondere 2cv aan - een 2:1-versie van een geel-zwarte Charleston, uitgevoerd in bloemen, dahlia’s om precies te zijn. Omdat er in het blad weinig plaats voor was, vindt u onderstaand het complete verhaal over het ontstaan van deze bijzondere 'Dahlia 2cv'. 


Tijdens het corso ‘overleed’ de auto. Uit de geluidsinstallatie klonk een crashende motor, de voorzijde van de auto inclusief bumper zakte naar beneden, spatborden vielen naar buiten, koplampen vielen om, motorkap en linker portier gingen open en er kwam rook uit de motor. Daarna kwam de auto weer tot leven, een startende motor hoorbaar, alle onderdelen keerden terug op de originele plaats. Daarna reed de auto al claxonnerend weg. Een impressie is hier te zien:


De inspiratie van deze corsowagen vonden ontwerpers Bonny Leemreize en Maurice Beerten onder andere in de film 'Le Gendarme et les Gendarmettes' uit 1982 van Louise de Funès, waarbij een racende non een 2cv aan stukken rijdt, in combinatie met de diverse ladingen die de titel Ende kan dekken. Daarnaast moest de wagen een fun gehalte bevatten, dat verkregen werd door de toegepaste technieken in de wagen. Deze technieken bestonden uit: de aandrijving van de auto, elektronisch op het linker achterwiel en door middel van een ketting overgedragen, luchtkussens voor en achterin de auto die gecontroleerd werden opgeblazen of leeggelaten, waardoor de karakteristieke vering van de 2CV gesimuleerd werd, zoals het overhellen naar een zijde bij het nemen van een bocht. De overige zichtbare bewegingen werden door mensen bediend, zoals de spatborden, motorkap e.d. in totaal zaten vijf personen in de wagen.

Het bouwproces begint met het uitwerken van het idee, door er uiteindelijk een maquette schaal 1:10 te maken. Om u een gevoel te geven is de corsowagen 2,5x groter dan een originele 2CV. De bouw van de maquette begint in november, gedurende de wintermaanden wordt het uitgewerkt en gepresenteerd tijdens de ledenvergadering in maart. Tijdens dit proces wordt er een technische commissie gevormd die de technieken voor rekening neemt. Deze technische commissie heeft de auto op de computer uitgewerkt in een tekenprogramma, waardoor maatvoeringen goed te herleiden zijn tijdens de bouw. In mei start de bouw van de wagen, door een bouwploeg van gemiddeld 10 personen, in eerste instantie twee avonden en de zaterdagmiddag, gedurende de bouwperiode wordt deze uitgebreid naar de zaterdag de hele dag. De materialen die tijdens de bouw worden verwerkt is veelal ijzer, afgewerkt met piepschuim en papier.

Tijdens de plaatselijke zomermarkt, het eerste weekend van juli, wordt de maquette gepresenteerd aan het publiek en moeten de ontwerpers het idee motiveren aan de optochtcommissie om zo de volgorde van het corso te kunnen bepalen. Na de zomervakantie wordt er iedere avond gebouwd en de zaterdag, tot aan het bloemencorso te Lichtenvoorde, altijd de 2e zondag van september. Voorafgaand aan deze zondag, wordt er op vrijdagmorgen begonnen met het plakken en spijkeren van de dahlia’s. De ondergrond waarop de bloemen worden aangebracht is geschilderd in de kleur van de toegepaste, vooraf gekozen dahlia. De vrijdag wordt de hele dag tot ’s avonds 23.30u doorgewerkt. Zaterdag wordt om 08u30 wederom begonnen met het aanbrengen van de dahlia bloemen totdat de wagen volledig klaar is, dit was 03u00 zondagmorgen. Gemiddeld werken er tachtig personen in dit laatste weekend mee! Op deze corsowagen zijn ruim 140.000 dahlia’s verwerkt.

Zelf beschikt de corsogroep over een dahlia veld met 10.000 dahlia planten, om daarvan te oogsten tijdens het corso en voor leveringen aan andere bloemencorso’s door het land. Deelnemen aan het bloemencorso is niet alleen de bouw van de wagen, maar ook activiteiten er om heen. Ook kunnen corsogroepen niet zonder het bedrijfsleven die het corso een warm hart toedragen. Er worden veel materialen belangeloos beschikbaar gesteld.

Op zondagmiddag 14.00u begint het corso, hieraan nemen 18 grote praalwagens en tientallen kinderwagentjes deel. Het resultaat was een prima 6e plaats, waarmee de groep zeer content was. Corsogroep Vedut Nogal heeft één keer gewonnen, in 2011. De doelstelling is een leuke, vernieuwende corsowagen te presenteren tijdens het corso, winnen is geen must. Samenhorigheid, gezelligheid en trots zijn de drijfveren om ieder jaar een mooie corsowagen te presenteren tijdens het bloemencorso, de tweede zondag in september te Lichtenvoorde.

Tekst Maurice Beerten | foto's MB, Alex Vreeman en Fotostudio Jurgen Pillen