• Bij de ingang van het terrein werden we begroet door twee Citroën C4 Cacti en een DS5
  • Jag, Dyane of Merc, de kwaliteit is het ijkpunt op Het Loo.

Concours d'Elegance Apeldoorn

Datum: 23-06-2014

Eén keer in de twee jaar vindt rondom het fraaie paleis Het Loo in Apeldoon het fameuze Concours d'Elegance plaats. De crème de la crème van de klassieke, maar ook hedendaagse high-end, automobielwereld komt daar tesamen voor een tweedaags 'onder ons onderonsje'. Althans, dat was altijd de indruk die wij hadden.
Blik op het kasteelplein met linksmidden de DS Le Caddy die in de prijzen zou vallen

Nu hadden we toevallig ter plekke een werkafspraak met PSA's Ivo Groen (Project Design Director Style Peugeot, tevens een van de juryleden van het Concours), dus lieten we ons de gelegenheid welgevallen om eens lekker op het terrein rond te neuzen.

En wat schets de verbazing; jazeker, schitterende high-end kwaliteit automobielen in de breedste zin des woords, maar wel van Ferrari tot 2cv en van Rolls tot Traction.... Kortom; een autofeest voor iederéén, dus ook Citroënrijders, onder een dikke sauce van exclusiviteit.
'Voor iedereen' bleek vooral uit het recordaantal van 21.500 bezoekers dat het zonovergoten weekend van 21 & 22 juni de weg naar Het Loo wist te vinden en genoot van het breedst denkbare spectrum van hetgeen de rijke auto-historie heeft te bieden.

Een rondgang over het klassieker-parkeerterrein plaatst onze geliefde Citroëns -vanwege het feit dat alles door elkaar staat- in historisch perspectief en dat is wel zo interessant, want laten we realistisch zijn; de autowereld draait niet om Citroën alléén. Wat blijkbaar ook door een aantal bekenden uit de Citroënwereld werd onderkend, want ter plekke ook aanwezig met stand, auto of in persoon. Al helemaal niet te missen was de entree naar het festijn waar Citroën prominent aanwezig was met twee Cacti en een paarse DS5. "Maar hadden die tenten en hostesses eigenlijk niet van CitroExpert moeten zijn", hoor ik u vragen...

Voor de Frankrijk-geörienteerde autoliefhebber was het trouwens ook smullen van de bijna complete collectie Facels Vega op het kasteelplein en -we zijn niet eenkennig- van de ruim 80 Renaults en Alpines (naast Ivo Groen was ook Renault designer Laurens van den Acker een van de juryleden dit jaar).
Gestaag stijgende is de populariteit van de HY als rijdende versnaperingenkraam -de bijnaam 'patatbus' is niet onterecht- we telden er zo gauw vier in diverse smaken en ook een van de collega-tijdschriften stond er met een HY als promotievoertuig.

Het concours
Op uitnodiging namen ongeveer 80 bijzondere klassieke auto’s uit binnen- en buitenland deel aan aan het Concours d'Elegance. Een van de deelnemers dit jaar in de categorie “Special Coachwork” was een Citroen DS Le Caddy uit 1967 en deze werd, tot verrassing van eigenaar Bart van Tongeren, tot winnaar uitgeroepen. De fraaie donkerblauwe DS Le Caddy was begin mei ook te zien op CitroMobile, waar ondergetekende de dochter van Chapron, Noelle, in deze auto fotografeerde (zie het interview met haar in CitroExpert 106).

Veel aandacht voor de Le Caddy. De auto ernaast is een Delahaye uit 1950, ook van de hand van Chapron overigens.

In deze categorie deden oa. een prototype van een -eveneens door Chapron gebouwde- Delahaye uit 1950 mee, maar ook een speciaal gebouwde Rolls Royce, die ooit toebehoorde aan Hollywoodster Zsa Zsa Gabor en enkele andere bijzondere en veelal eenmalig gebouwde klassiekers, zoals een BMW Ghia.
De DS Le Caddy, die nog op de Parijse Salon d’ Automobile van 1968 heeft gestaan (!), kwam volgens de internationale jury als winnaar uit de bus omdat de auto schitterend was gerestaureerd met vrijwel volledig behoud van originaliteit.

Bovendien zijn van deze versie van Le Caddy -met zijn specifieke (Facel Vega-achtige) achterzijde én nieuwe DS-neus- slechts enkele exemplaren gebouwd, waarbij deze specifieke auto als prototype fungeerde. Ook de aanwezigheid van vele foto’s van de auto uit de archieven van Chapron, verkregen via de weduwe van de fotograaf van Chapron, die enkele foto’s destijds in 1968 heeft gebruikt voor de catalogus, plus de vastgelegde en gedocumenteerde historie van de auto, waren voor de jury aanleiding om de eerste prijs in deze categorie toe te kennen.

Om de importantie van het evenement te onderstrepen onthulde Ferrari ter plekke haar nieuwe California T en McLaren en Porsche waren aanwezig met hun P1 en 918 hypercars. Algemeen winnaar van het concours was een schitterende Hispano Suiza Cabriolet de Ville uit 1929.
Winnaar voor ons was een jongetje van een jaar of tien dat, terwijl z'n familie zich verlekkerde aan Italiaanse en Duitse koetswerken, met z'n vinger naar een auto wees en schreeuwde: "papa, dié moet je kopen". Jawel, een Citroën CX...!

Tekst & foto's: Fred Jansz