Euro 6 Norm Citroën C3 & C4 Picasso
Datum: 06-11-2014
Citroën introduceert in totaal 3 nieuwe zuinige motoren op de C3 en in 2015 blijft de C3 beschikbaar met 14% bijtelling. Ook voor de C4 Picasso is er een nieuwe dieselmotor: de Blue HDi 120.
De nieuwe PureTech 82 Euro 6 benzinemotor kent in combinatie met 15”of 16” Airflow wielen een CO2-uitstoot van 104 gram/km. Daarnaast zal de 3-cilinder PureTech 110 S&S motor het aanbod komen versterken. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak en is leverbaar met de uitrustingsniveaus Tendance, Collection en Exclusive. Deze Euro 6 motor heeft een CO2-uitstoot van 107 g/km en valt daarmee ook in 2015 20% bijtelling. Het voordeel van deze motor is daarnaast een groter koppel van 205 Nm dat al bij 1500 toeren beschikbaar is. Het maximaal geremd trekgewicht komt daarmee op 1.150 kg.
BlueHDi dieselmotor
De BlueHDi 100 motor vervangt per direct e-HDi 90 variant. Het Start & Stop-systeem van deze motor resulteert, in combinatie met de nieuwe AdBlue technologie, tot een lage uitstoot van stikstofoxiden (NOx) én een zeer lage CO2 uitstoot van 79 gram/km (6 gram lager dan de e-HDi 90). Daarmee behoudt deze C3-diesel ook in 2015 zijn 14% bijtelling en voldoet hij aan de Euro 6 norm.
Naast een laag verbruik levert de BlueHDi 100 óók meer vermogen en koppel. Het maximaal geremd trekgewicht neemt zelfs toe van 750 kg naar 1150 kg.
C4 Picasso
Citroën heeft de CO2-uitstoot van de BlueHDi 150 motor op de C4 Picasso naar beneden gebracht tot 102 gram/km, waarmee deze motorisatie in de 20% bijtellingscategorie valt in 2015.
Daarnaast introduceert Citroën een nieuwe BlueHDi 120 motor op de C4 Picasso. Deze BlueHDi 120 motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6- versnellingsbak en is leverbaar in Tendance, Intensive, Business en Exclusive uitvoering. Dankzij het Start & Stop-systeem, in combinatie met de nieuwe AdBlue technologie, kenmerkt deze motor zich door een lage uitstoot van stikstofoxiden (NOx) én een lage CO2 uitstoot van 100 gram/km in geval van een 5-zits C4 Picasso en 105 gram/km in geval van een Grand C4 Picasso.
Daarmee behouden de 5- en 7-zits versies van de C4 Picasso in 2015 hun 20% bijtelling en voldoen ze aan de Euro 6 norm. Naast een laag verbruik levert de BlueHDi 120 motor ook meer vermogen en koppel.