Hydraulique; einde van een tijdperk?

Datum: 20-01-2014

17 december j.l. meldde Citroën dat tegen een meerprijs van 1500 euro Hydractive III+ op de C5 is te bestellen. Inmiddels worden de contouren van de nieuwe DS6 steeds duidelijker en blijkt dat Citroën afscheid zal gaan nemen van het veersysteem waarmee het merk zich 60 jaar lang zo onderscheidde van 'de rest'.


Door de fans geroemd; ongeëvenaard veercomfort, technisch hoogstaand, in de moderne 'sport-stand' als een plank door de bocht, in de hoogste stand door slecht terrein.
Door de tegenstanders verfoeid; storingsgevoelig, contactloos stuur- en veerwerk, duur in onderhoud, slaan op korte ribbels, en wat men zoal meer kon vinden.
Feit is; hydraulische vering heeft zich in de afgelopen jaren bewezen en wordt inmiddels door tal van (auto)fabrikanten op meer of minder zichtbare wijze gebruikt.
Maar zoals met veel techniek het geval is; ook Hydractive III wordt ingehaald door de elektronica. Citroën installeert op de DS6 namelijk door elektronica gecontroleerde vering die zich volgens de fabrikant kan meten met Hydractive. We moeten daarbij denken aan schokdempers die sensor-gestuurd hun weerstand aanpassen aan de omstandigheden en/of de belading van het voertuig.

In Frankrijk is doctor in de filosofie Bernard Grand het in ieder geval hardgrondig oneens met de beslissing van het management; hij is november vorig jaar op de franse site mesopinions.com een petitie gestart waarmee hij Citroën wil proberen te overtuigen de zo kenmerkende hydraulische vering niet zonder meer af te serveren.
Klik op de link als je ook een lans wilt breken voor het behoud van de Citroën hydropneumatiek!
Of beter: bestel nog snel een C5 met Hydractive III+!

Fred Jansz