Interclassics Maastricht 2025
Datum: 20-01-2025
Op 18 & 19 januari konden meer dan 40.000 liefhebbers in het MECC in Maastricht terecht voor de grootste klassiekerbeurs van de Benelux, Interclassics, die dit jaar zijn 30e editie beleeft. Natuurlijk voeren Porsches en Ferrari’s de boventoon, maar ook wie meer interesse in Citroën heeft, vindt volop keuze. CitroExpert was ter plekke.
Reportage: René de Boer
Wat ooit vrij kleinschalig begon is inmiddels uitgegroeid tot de toonaangevende beurs op dit gebied in de lage landen, met vanwege de strategische locatie in de zuidelijkste en meest Bourgondische stad van Nederland niet alleen een internationaal publiek, met ook tal van bezoekers uit België, Duitsland en Frankrijk, maar ook een sfeer waarin het ‘joie de vivre’ centraal staat. Geen wonder dus dat er naast de vele stands met auto’s en automobilia (brochures, boeken, modelauto’s, we zagen bijvoorbeeld ook nog een DS-trapauto) ook een rijk gastronomisch aanbod is, met over het algemeen nog alleszins schappelijke prijzen.
Voor de speciale thema-expositie kregen bezoekers ditmaal het woord: vanwege het 30-jarig jubileum mochten bezoekers hun favoriete auto’s kiezen, waaruit een interessante selectie gemaakt werd, met een schitterende Ferrari 250 GT Berlinetta SWB als topstuk, maar bijvoorbeeld ook een originele Jaguar D-Type met Le Mans-historie uit de collectie van het Louwman Museum, een Lotus Formule 1-auto uit 1987 en meerdere Bugatti’s.
Geen Citroëns bij de speciale selectie, ondanks het feit dat de DS zijn 70-jarig bestaan viert, maar dat feit zal het hele jaar bij diverse gelegenheden nog meer dan voldoende onder de aandacht gebracht worden, te beginnen over ruim twee weken op Rétromobile in Parijs.
Natuurlijk zijn er bij de diverse aanbieders op de beurs genoeg Citroëns te vinden. Michael Goudsmit biedt twee bijzondere exemplaren aan: een DS Majesty uit 1967 en een SM Cabriolet uit 1971, volgens de beschrijving “volledig gerestaureerd tot origineel” en met vorig jaar een totaal van 50.000 Euro gespendeerd aan de mechaniek bij “Cyrill Citroën Cars”, waarmee ongetwijfeld Cyril Sars van CitroSars bedoeld is. Bij dezelfde aanbieder ook een ID 19 Cabriolet uit 1969, volgens de beschrijving “gedocumenteerd door Citroën Archives en Chapron Archives” en 20 jaar geleden gerestaureerd door DS Sensation.
Ook elders zijn DS Cabriolets te vinden, onder andere bij Top Level Classic Cars en bij de Oldtimer Farm. Alphons Ruyl heeft daarentegen een prachtige Berline, een ID 20 uit 1971 met slechts 42.600 kilometer op de teller, oorspronkelijk geleverd in Italië en tot juni 2023 in bezit van de eerst eigenaar. Bij Vlaardingen Classics een fraaie DS Pallas in Gris Palladium en een blauwe CX Break.
Liefhebbers van A-types kunnen als altijd hun hart ophalen bij Sander Aalderink met een mooie selectie 2CV’s, van Sahara tot Charleston, een AZ ‘dans son jus’, plus een mooie blauwe Ami 8. Ook Ad van der Horst is net als in voorgaande jaren aanwezig, eveneens met een mooie keuze aan A-types, waaronder een mooie Méhari Azur. Direct daar in de buurt bevindt zich de stand van Burton, waar live aan een project gewerkt wordt en ook twee andere auto’s te bewonderen zijn, waaronder een wedstrijdauto.
Het jaarlijkse evenement CitroClassica is voor het eerst ook op Interclassics aanwezig. “We hebben veel contacten gelegd, ook met mensen die ons evenement nog niet kennen”, vertelt Arie Haanepen van de organisatie. “Belangrijk nieuws is dat we vanaf dit jaar ook openstaan voor andere Franse merken, omdat we veel aanvragen hebben gekregen van mensen die met bijvoorbeeld Simca’s of Renaults willen komen. We hebben op Vliegveld Twenthe ruimte genoeg, dus waarom niet?” Afspraak derhalve op 2, 3 en 4 mei aanstaande. In de hal met clubpresentaties is net als in voorgaande jaren de Citroën SM Club present met een eigen stand, waar op zaterdagmiddag ook de nieuwjaarsreceptie voor leden plaatsvond.