Mondial de l’Automobile 2014

Datum: 04-10-2014

Vandaag heeft de tweejaarlijkse autotentoonstelling in Parijs zijn poorten geopend. Wij waren hier (natuurlijk) twee dagen eerder, om in alle rust de nieuwe modellen en uitvoeringen te bekijken, met de verantwoordelijken te spreken.

Spectaculair topstuk op de Citroënstand is natuurlijk de C4 Cactus Airflow, waar we al eerder over berichtten. Naar verluidt wil PSA de Hybrid’Air-techniek met aan andere (grote) autofabrikant gaan delen, om de ontwikkelingskosten te delen – met wie is alleen nog de vraag. Zou BMW een kandidaat zijn? Cactus Airflow 2L: 1: 50!

Verder stonden er de cross-over-concept-versies van C4 Cactus en C1, waarbij het publiek voor die laatste kan kiezen of hij in productie moet gaan. Wij hebben de ‘ja’-knop ingedrukt, al weten we niet of we ‘m zouden gaan kopen... Verder was opmerkelijk dat de scheiding tussen Citroën en DS nu definitief een feit lijkt. DS bezette een zeer chique stand die gekoppeld was aan de meer open, lichte en ‘optimistische’ vierkante meters van de Double Chevron.


Onder het motto ‘Auto en Mode’ is in hall 8 een expositie ingericht, waarbij vanzelfsprekend ook een flink aantal Citroëns wordt getoond. Van Traction Cabriolet tot de elektrische racewagen Survolt.  Elders, op de stand van de politie, waren ook nog een 2cv AZU en ’n HY te bewonderen.


We spraken niet alleen in het voorbijgaan met Linda Jackson (Algemeen directeur Citroën), Ivo Groen (Styling DS), Mark Lloyd (Styling Citroën) en Julien Montarnal (directeur communicatie Citroën) maar hadden uitgebreide interviews met Alexandre Malval (styling Citroën) en Arnault Tibaud (marketing DS).

Wilt u een uitgebreid, rijk geïllustreerd verslag lezen: heb nog even geduld, want de komende CitroExpert verschijnt over een maand.
 
Mocht u de komende periode in Parijs zijn... Deze beurs in het expocentrum Porte de Versailles sluit op zondag 20 oktober zijn deuren.
 
Reportage WJ