Nieuwe Jumpy verrijkt zakelijk programma

Datum: 05-04-2016

Met zo’n 600.000 verkochte exemplaren sinds de introductie van de Jumpy in 1995 mag deze bestelwagen zonder meer een succes worden genoemd. Nu presenteert Citroën de nieuwe generatie van de succesvolle besteller, die nog efficiënter en ergonomischer is geworden.

Zo beschikt de nieuwe Jumpy over een betere constructie, die het praktisch gebruiksgemak vergroot. Het modulaire platform, gebaseerd op de EMP2-reeks, biedt tot 1.500 kg nuttig laadvermogen, een laadruimte tot 6,6 kubieke meter en een treklast tot 2,5 ton.

XS-Variant
Van de bouwbranche via hulpdiensten en overheidsinstanties tot koeriersbedrijven kunnen zakelijke gebruikers kiezen uit diverse uitvoeringen. De Jumpy is leverbaar als combi, met dubbele cabine of als chassis-cabine voor elke gewenste opbouw. Daarnaast zijn er drie lengtes: XS (4,60 m), M (4,95 m) en XL (5,30 m). Met name die compacte XS-variant is gericht op het gebruik in stadscentra, waar zich deze auto beter laat manoeuvreren. Dankzij de beperkte hoogte van 1,90 m is ook de toegang tot parkeergarages mogelijk. Uiteraard worden er aan de praktische mogelijkheden geen concessies gedaan, want net als de M- en XL-variant heeft ook de XS een nuttig laadvermogen tot 1.400 kg en biedt de combi-versie plaats aan negen inzittenden.

Moduwork
Tot de praktische elementen in de nieuwe Jumpy behoren de Moduwork-faciliteiten, waaronder een draaibaar schrijftafeltje alsmede tablet- en smartphonehouders, waarmee de auto een mobiel kantoor wordt. De passagiersstoel is tegen de scheidingswand omhoog geplaatst, waardoor er een ruimte met vlakke vloer beschikbaar is. Handsfree bedienbare zijschuifdeuren, uniek in dit segment, vergemakkelijken het laden en lossen. Ter assistentie van de bestuurder dienen onder andere Top Rear Vision voor beter zicht bij het manoeuvreren, een head-up-kleurendisplay en Citroën Connect Nav met 3D-online-navigatie, adaptieve cruise-control, herkenning van verkeerstekens inclusief maximum snelheid, een alertheidsassistent en een actieve remassistent. Voor de aandrijving kan worden gekozen uit 1,6- en 2,0-liter dieselmotoren van de laatste generatie met vermogens die uiteenlopen van 95 pk met handbak tot 180 pk met EAT6-automaat. Zoals gebruikelijk biedt specialist Dangel een ombouwmogelijkheidtot vierwielaandrijving aan.

René de Boer - Foto's Citroën