Pierre Budar nieuwe directeur Citroën Racing
Datum: 15-01-2018
Laten we maar niet zo aanmatigend zijn om te denken dat het een reactie is op ons commentaar in de meest recente gedrukte uitgave van CitroExpert, maar feit is dat Yves Matton per 1 februari aanstaande niet meer aan het hoofd staat van Citroën Racing.
De Belg vertrekt naar de FIA, de mondiale autosportfederatie, waar hij directeur rallysport wordt. De directeurspositie bij Citroën Racing wordt ingenomen door Pierre Budar, waarmee Citroën voor het eerst een sportdirecteur krijgt die vanuit de technische hoek komt.
Als oud-rijder en vervolgens teammanager bij het Belgische Kronos Racing kwam Yves Matton in 2002 als manager logistiek bij wat toen nog Citroën Sport heette. Daarna vervulde hij er de functies van WRC-coördinator en teammanager onder de toenmalige sportdirecteur Guy Fréquelin. In 2008 vertrok hij bij Citroën om zijn eigen bedrijf MY Racing op te zetten, de onderneming die ondermeer import en service van Citroën-klantenauto’s in de rallysport voor de Benelux en Duitsland verzorgde. In 2012, na het vertrek van Olivier Quesnel als hoofd van Citroën Racing, keerde Matton bij Citroën terug. Bij de sportdivisie was hij ondermeer verantwoordelijk voor het programma in het FIA WK Toerwagens, waarin Citroën van 2014 tot en met 2016 drie seizoenen op rij de wereldtitel won. Ook zorgde Matton voor de terugkeer van Citroën als fabrieksteam op het hoogste niveau in het WK Rally.
Bij de FIA volgt Matton de Fin Jarmo Mahonen op, de voormalig wedstrijdleider van de Finse WK-rally. Mahonen legde eind vorig jaar zijn functie als directeur rally bij de mondiale autosportfederatie neer. Overigens is Matton niet de eerste die vanuit een hoge positie bij Citroën Racing naar de FIA vertrekt: afgelopen najaar stapte voormalig teammanager Marek Nawarecki al over naar de federatie, waar hij ondermeer verantwoordelijk werd voor het FIA WK lange-afstandsracen (WEC). In de zomer werd Laurent Fregosi als technisch directeur bij Citroën Racing vervangen door Christophe Besse.
De nieuwe sportdirecteur van Citroën, Pierre Budar, volgde zijn opleiding aan de Ecole Centrale in Nantes en kwam in 1989 als ingenieur bij de PSA-groep. In 1991 was hij fabrieksrijder voor Peugeot Talbot Sport met een Peugeot 309 Groep N, maar zijn activiteiten lagen voornamelijk op het technische vlak. In 2010 zette hij de divisie voor sportieve productiemodellen op, waaruit ondermeer de DS3 Racing en de DS3 Performance, alsmede de nodige GTi-modellen bij Peugeot voortkwamen. Ook de ontwikkeling van de recente Citroën C3 R5 als klantenmodel voor de rallysport, en de Peugeot 308 TCR voor de toerwagenracerij staan op zijn naam. Aan de vooravond van het seizoen 2018 in het WK Rally, dat eind deze maand van start gaat in Monte Carlo, is het de taak aan Budar om van het Citroën-fabrieksteam met de C3 WRC weer een serieuze kandidaat voor overwinningen en titels te maken. Of dat gaat lukken, wordt door velen betwijfeld. “Wil de laatste vertrekkende niet vergeten de deur dicht te slaan”, schreef een insider in het team op Facebook als reactie op de aankondiging van het vertrek van Matton…
René de Boer