Presentatie C5X in Nederland

Datum: 22-07-2021

Door Gies Aalberts

Nieuwe C5 X: We pakken de draad op?

Donderdag 22 juli werd in Vinkeveen zowel de nieuwe Citroën C5 X als de nieuwe directeur van Citroën NL gepresenteerd aan de pers. CitroExpert was er bij.

De nieuwe C5 X is veelbelovend, maar het wachten wordt op de proef gesteld. Wordt het wachten ook beloond? Citroën is net als alle andere fabrikanten gedwongen om mee te denken over wat consumenten, en vooral – overheden – verwachten van hun toekomstig vervoer. Daaruit volgt dat ze zich aanpassen aan de eisen die vandaag de dag gelden. Ruimte? Ja, we moeten ermee op vakantie. Comfort? Ja, want anders beklagen de reisgenoten zich. Zuinig? Ja, want anders staan we massaal in Luxemburg aan de pomp. En ondertussen willen we ook nog allemaal een auto waarin we onszelf senang voelen.

De C5 X doet zijn uiterste best dat allemaal voor elkaar te krijgen. Hij is groot – bijna vijf meter en hij heeft een wielbasis in de buurt van voorvaders als DS, CX, XM en C6 – en de kofferbak is met 545 liter op maat. De interieurruimte is werkelijk overdadig, de knieën kunnen achterin over elkaar. Waarom heet de C5 ‘X’? Nou, om de driedimensionale proporties mee de duiden: de C5 X is zowel berline, SUV als stationwagen. Leve 2021, de CX was het allemaal in 1975.

Doen we de C5 X daarmee tekort? Nee hoor, het is vast en zeker een geweldige auto. Citroën verwacht dat de meeste kopers voor de Hybride versie van de C5 opteren. Dan krijg je ook de actieve vering. Niet de vering uit de DS, maar dat is nu eenmaal de standaard die tegenwoordig bij Citroën geldt: ‘Dit is wat men wil.’

De C5 X is vanaf begin 2022 leverbaar, de prijzen zijn nog niet bekend. Gelet op de positionering binnen Stellantis vermoeden wij dat de prijs dan om en nabij de veertigduizend euro ligt.     


Corine Riem Vis, de nieuwe directeur van Citroën Nederland, heeft een indrukwekkend CV: ervaring bij Ford, ING, Michelin en ruime expertise op ICT-terrein – Citroën in de vaart der volkeren.