PSA : blik in de toekomst
Datum: 19-02-2014
Zoals al eerder gemeld, zou gisteren een gedenkwaardige dag zijn voor PSA Peugeot-Citroën. Zowel de Chinese partner Dongfeng als de Franse staat zijn dankzij een forse kapitaalinjectie aandeelhouder geworden van de autogroep.
De Chinezen op zoek naar technologische samenwerking en de Franse overheid om er voor te zorgen dat een groot deel van de productie in het eigen land zal blijven - de eigen arbeiders/kiezers aan het werk zal houden.
Met Dongfeng wil de groep een groter marktaandeel in het Verre Oosten krijgen; niet alleen in China maar ook op andere Aziatische markten. Dit alles houdt in dat de familie Peugeot, qua stemrecht tot gisteren de grootste, in dat opzicht een flinke stap terug heeft moeten doen.
Deze berichten zorgden er voor dat het PSA-aandeel op de Parijse beurs vanochtend een koersstijging kon laten noteren van 8 % - iets dat overigens in de loop van de dag weer grotendeels teniet werd gedaan.
Nog niet alle details van de overeenkomst zijn bekendgemaakt. Zo zou er sprake van zijn dat het verstandshuwelijk tussen Dongfeng en PSA een afgesproken looptijd zal hebben van tien jaar. En dan? Er wordt al druk gespeculeerd over de hierna te volgen weg. Een opsplitsing van Peugeot en Citroën? Want het zou wel eens zo kunnen zijn dat dan de Indiase staalgigant Tata dan om de hoek komt kijken. Zij kochten immers eerder al Land-Rover en Jaguar - zou de Double Chevron (zonder Peugeot) daar niet een mooie aanvulling op zijn? We zijn benieuwd. En al lijkt het ver weg, wij kunnen ons nog herinneren dat de C4 geïntroduceerd werd - tien jaar geleden. How time flies....
Overigens is het verder ook een verre van saaie tijd binnen de PSA-groep. Met de Spaanse bank Santander is men in onderhandeling over de verkoop van een deel van de noodlijdende PSA Banque en verder neemt algemeen directeur Philippe Varin zeer binnenkort afscheid. Hij zal worden opgevolgd door Carlos Tavares, voormalig topman bij concurrent Renault. Wordt vervolgd.