Rijimpressie Citroën C3-III 82/110-BVA
Datum: 10-11-2016
Op naar de top (C)-drie!?
Door Wouter Jansen | Fotografie Tony Vos - Automedia en Citroën Communciation
Als trouw lezer van CitroExpert kon u er al eerder van genieten: de derde generatie C3, die eerder al statisch aan de wereldpers werd voorgesteld - in Lyon en tijdens de afgelopen Parijse Mondial de l’Automobile. Intussen hebben we ook de eerste kilometers met twee verschillende versies gereden, dus we kunnen u op een gedegen manier verslag doen.
Citroëns C3 - de bestseller van het merk, maar qua verkoopcijfers ten opzichte van concurrenten 208 en Clio kon hij die net niet bijbenen. Deze Peugeot en Renault spraken met name het jongere publiek meer aan. Om ervoor te zorgen dat de derde generatie C3 door een nog breder publiek enthousiast onthaald gaat worden, is men een andere weg ingeslagen. Niet meer de misschien wat aaibare, bolle lijn, maar een carrosserievorm die modern oogt, zonder overigens de wortels van de auto te verloochenen.
Beenruimte
We lopen om de auto heen. De daklijn is zeven centimeter lager dan de voorganger en met zijn de optionele airbumps, de donkere kunststof accenten in de wielkasten en rond zowel de voor- als achterbumpers heeft hij iets weg van de C4 Cactus, maar dan ietsje minder eigenwijs. Dat laatste zal voor sommige kopers een overweging zijn om toch naar de Cactus over te stappen, maar tegelijk wint de fabriek er geïnteresseerden bij die dat model net ietsje ‘té’ vonden.
• Lees het complete artikel (digitaal online of op papier) in CitroExpert 120, nov/dec 2016