Rijimpressie Citroën Grand C4 Picasso II

Datum: 16-10-2013

Grote klasse!

Door Wouter Jansen | foto’s Ivo Kroone/www.autozine.nl en Citroën Communication

Kreeg de lange versie bij de eerste generatie C4 Picasso de primeur, dit maal heeft Citroën het omgedraaid. Eerst de vijfzitter en een paar maanden later is nu de ‘Grand’ beschikbaar gekomen. We konden de eigenschappen van het model begin oktober 2013 aan den lijve ervaren, in de bergen rond München.

Net als de kortere versie staat de Grand C4 Picasso op het nieuwe EMP2-platform. Een platform dat niet alleen iets lager bij de grond staat, maar tevens als eigenschap heeft dat de vier wielen met een iets grotere spoorbreedte bijna letterlijk ‘op de hoeken’ staan. Door deze geringe overhang voor en achter krijgt het model niet alleen een eigen gezicht, maar is het een evenwichtiger geheel geworden. Het is een cross-over tussen de meer traditionele MPV en een grote break. Om de extra ruimte in dit model te realiseren is de wielbasis met ruim vijf centimeter vergroot – plus een toegevoegde 11 centimeter aan de achterzijde.

Rijden

Het gewicht van de Grand C4 Picasso is ten opzichte van de eerder gereden korte versie met zo’n honderd kilo toegenomen – iets dat het weggedrag en rijgevoel vanzelfsprekend anders maakt. Is de vijfzitter wat leniger en vlotter, de ‘Grand’ voelt wat groter, zonder echter in bochten flink over te hellen – het blijft strak aanvoelen. Wij konden in twee versies met de nieuwe, 150 paardenkrachten sterke Blue-HDi rijden – voorzien van een gewone zesbak en een volautomaat. Het vermogen van deze motoren doet het extra gewicht al snel vergeten en het is werkelijk een groot plezier hier mee te rijden, ook in de wat bergachtige streken waar deze eerste kennismaking plaatsvond. De nieuwe volautomaat schakelt dermate soepel, dat je het eigenlijk alleen aan het veranderen van het motortoerental merkt indien er een versnelling hoger of lager gekozen wordt. De motor doet enigszins van zich spreken, maar verder lijkt dit de ideale krachtbron voor dit model te zijn. De fabrieksopgave meldt een verbruik van gemiddeld 1:20 en dit konden we inderdaad bij de versie met zesbak tot op enkele tienden benaderen. De automaat vraagt per honderd kilometer een litertje extra. De Blue-HDi wordt de zuinigste in zijn klasse genoemd. Deze motor zal overigens ingaande november ook in de vijfzit-C4 Picasso II leverbaar zijn, zij het dat hier (voorlopig?) alleen de handbak aan gekoppeld is.

Bediening

Zoals men kan verwachten, is er qua inrichting van de cockpit weinig tot niets anders dan in de vijfpersoonsversie die we eerder reden. Twee beeldschermen geven een duidelijk zicht op alle vitale functies en voor de bediening van dit alles wordt veelal gebruikgemaakt van een touchscreen, de traditionele knoppen en hendels zijn daarmee voor een groot deel verdwenen. We moesten wel even wennen aan de manier hoe een en ander te bedienen, soms pakte het scherm onze vinger maar met moeite – een kwestie van wennen. Verder willen we ook nog even het comfort van de bijrijdersstoel noemen, iets dat samen met de zitpositie het idee van minstens een klasse ‘hoger’ geeft.

Afhankelijk van het uitrustingsniveau hebben de inzittenden op de tweede rij nog recht op allerhande zaken die het leven veraangenamen. Luikjes in de vloer om kleine zaken op te bergen, klaptafeltjes-in-vliegtuigstijl, zonnekleppen, en zelfs ingebouwde beeldschermen in de voorstoelen... Het zal hen bij de meest complete Exclusive aan niets ontbreken.

Profiel

Het uiterlijk van de nieuwe Grand C4 Picasso is, zoals we in het begin al stelden, iets dat harmonie uitstraalt. Het rustige profiel van de auto wordt nog eens onderstreept door de dakrail, die onder de achterste zijruit doorloopt en bij de c-stijl stopt. De achterlichten (ook in een al dan niet gespiegelde C-vorm) geven de auto hier een eigen uitstraling.

De voorzijde van het model is tot en met zijn panoramische, deels in het dak doorlopende voorruit in grote lijnen identiek aan de kortere versie. Dat laatste model werd overigens door de lezers van het Duitse magazine Auto, Motor und Sport verkozen tot de fraaiste in zijn klasse. En dat in een land waar VAG met concurrent Touran heer en meester lijkt te zijn. En over de klassegenoten gesproken: ten opzichte van de Renault Grand Scénic en de Ford Grand C-Max slaat de nieuwe Citroën geen slecht figuur.

Achterin

De tweede rij stoelen bestaat uit drie identieke zetels, die een comfortabele zit garanderen die zelfs voor de gemiddelde volwassene breed genoeg is. Ze kunnen elk afzonderlijk ingesteld worden, zijn met een simpele handeling naar voren te schuiven, weg te klappen of te kantelen. Die laatste handeling, gereserveerd voor de linker en rechter stoel, geeft toegang tot de derde zitrij met twee stoelen.

Doordat de ontwerpers de uitsnede van de achterdeur hebben aangepast, is de instap voor deze zesde en zevende inzittende een stuk ruimer geworden. Willen zij met enig gemak zitten, dan dienen de zetels van de tweede rij wel een eindje naar voren geschoven te worden. Het comfort op de derde rij is goed, maar niet meer dan dat. Het is naar ons gevoel geen volwassen alternatief voor de grotere MPV’s als de C8, maar het voldoet voor lokaal en regionaal gebruik (het voetbal- of hockeyteam naar de wedstrijd) prima. Overbodig te zeggen dat de derde rij weggeklapt kan worden, wanneer deze niet in gebruik is.

Bagage

Bij een auto in deze klasse gaat het voor een groot deel om ruimte. Niet alleen om die van de hierboven beschreven passagiers, maar ook om het volume van de bagageruimte. Vanzelfsprekend kan de nieuwe, langere versie meer meenemen (575 tot 704 liter tegenover 537/630 liter voor de vijfzitter), maar ten opzichte van de vorige generatie werd het iets kleiner. Al moet dat niet gedramatiseerd worden, want het gaat om slechts enkele kubieke decimeters. Afhankelijk van de uitvoering kan de rugleuning van de bijrijdersstoel neergeklapt worden, zodat voorwerpen met een lengte tot 2m75 kunnen worden meegenomen. Een volume ‘voor verhuizingen’ waarbij de hele achterruimte wordt ingenomen geeft men niet, omdat de auto daar waarschijnlijk geen typegoedkeuring voor heeft – maar dat belet niet dat hij als zodanig zal worden ingezet als er een bezoekje aan Ikea of de bouwmarkt is gebracht. Met de royale achterklep kan er in ieder geval goed geladen worden.

Versies

Afhankelijk van de wensen op het gebied van uitrusting en de jaarlijks afgelegde kilometers kan worden gekozen uit niet minder dan 26 verschillende uitvoeringen. Om met dat eerste te beginnen: Attraction, Tendance, Business, Intensive en Exclusive. Steeds een tandje hoger, completer, meer luxe... De Business is gereserveerd voor bedrijfsmatige (lease-)klanten en heeft een extra scherpe prijsstelling, met een uitrusting die alle zaken omvat die deze doelgroep vanzelfsprekend vindt: naast een hele reeks technische zaken zien we hier de achteruitrijcamera en allerhande communicatie-apparatuur die voor het leven in een mobiel kantoor onmisbaar is. De basis-VTi-120 Attraction begint bij een kleine 28 mille, de Blue-HDi 150 BVA6 Exclusive kost 13.000 euro meer. De zakelijke rijders zullen voornamelijk geïnteresseerd zijn in de e-HDi-versies, die net als de Blue-HDi met handbak profiteren van een fiscale bijtelling van twintig procent. En die diesels zijn er vanaf 29.990,- euro.

De Grand C4 Picasso – een model dat alles in zich lijkt te hebben om de koper te verleiden en misschien nog wel belangrijker: de concurrentie te verslaan. Een Duitse test kopte al dat hij als ‘Anti-Touran’ gezien moet worden. En dat wil wat zeggen bij een nationalistisch kopersvolk als de Duitsers... En mocht u benieuwd zijn naar onze favoriet, mede na eerdere praktijkervaringen: dat is de dit maal gereden BlueHDi-150. En de volautomaat past naar ons gevoel het beste bij het concept, al ligt het brandstofverbruik wel wat hoger dan dat van de handbak.


Schetsen van Olivier Vincent die een vroeg stadium van de Grand C4 Picasso II tonen. Zoals bijna altijd bij dit soort artist’s impressions: hij is lager en breder dan de uiteindelijke productieversie – iets dat voor zowel de carrosserie als de banden geldt.


Blauw

Met het nieuwe Blue-HDi-systeem dat zijn Citroënprimeur in de Grand C4 Picasso beleeft, wordt niet alleen de uitstoot van NOx teruggebracht. In vergelijking met de huidige dieselmotoren wordt ook nog vier procent minder CO2 uitgestoten. Hiermee voldoet deze motorisering aan de Euro6-norm, zonder de fundamentele positieve eigenschappen van een diesel als het rijgenot en een laag brandstofverbruik in te perken.

Een extra roetfilter voorkomt dat 99,9 procent van alle deeltjes, hoe klein ook, de buitenlucht in wordt geblazen. Door een extra SCR (selectieve katalytische reductie) wordt bovendien 90 procent van de stikstofoxiden geneutraliseerd. Dit alles kan worden gerealiseerd door de toevoeging van de vloeistof AdBlue. Verwacht echter geen probleem bij het tanken, want aan boord (onder de achterbank) zit een reservoir dat voldoende inhoud heeft om tussen reguliere onderhoudsbeurten in nooit ‘zonder’ komen te staan.


Prijzen

De Nederlandse Citroënkoper kan dus kiezen uit 26 verschillende Grand C4 Picasso’s – nog zonder rekening te houden met alle opties, pakketten en accessoires. Onderstaand overzicht (stand van zaken: augustus 2013) geeft u een idee, maar ga voor meer informatie naar www.citroen.nl, waar u de complete overzichten kunt downloaden.

VTi 120 Attraction H5 27.690,-
VTi 120 Tendance H5 29.190,-
VTi 120 Intensive H5 31.190,-
THP 155 Tendance H6 30.640,-
THP 155 Intensive H6 32.640,-
THP 155 Exclusive H6 35.140,-
e-HDi 90 ETG Attraction ETG 30.490,-
e-HDi 90 Tendance ETG 31.990,-
e-HDi 90 Intensive ETG 33.990,-
e-HDi 115 Tendance H6 32.390,-
e-HDi 115 Intensive H6 34.390,-
e-HDi 115 Exclusive H6 36.890,-
e-HDi 115 ETG Tendance ETG 33.090,-
e-HDi 115 Intensive ETG 35.090,-
e-HDi 115 Exclusive ETG 37.590,-
BlueHDi 150 Tendance H6 34.190,-
BlueHDi 150 Intensive H6 36.190,-
BlueHDi 150 Exclusive H6 38.690,-
BlueHDi 150 BVA6 Intensive 38.190,-
BlueHDi 150 Exclusive A6 40.690,-
VTi 120 Business 28.690,-
THP 155 Business 30.140,-
e-HDi 115 Business 31.890,-
e-HDi 115 ETG Business ETG 32.590,-
BlueHDi 150Business

33.690,-

BlueHDi 150 BVA6 Business  35.690,-

(Prijswijzigingen voorbehouden)