Veilingopbrengst Epoqu'Auto 2019
Datum: 12-11-2019
Afgelopen zondag werd in Lyon een groot deel van de Citroën-documentatie van de overleden collectionneur Bernard Villefranche geveild.
Van verschillende insiders hadden we al gehoord dat het meeste materiaal voor de ras-verzamelaars niet echt interessant was, maar dat er per kavel wel een aantal aardige zaken tussen zaten. Het veilinghuis had waarschijnlijk wat hogere opbrengsten kunnen genereren door meer op te splitsen, maar daar heeft men schijnbaar niet voor gekozen.
De prijzen per kavel varieerden van 310 euro voor een collectie 2cv-folders tot 1860 euro - en voor dat laatste bedrag kreeg u drie complete (?) dag-jaarkalenders uit de jaren 30. Een prijs dus van nog geen 2 euro per vel, iets waar bij handelaren vaak een tientje voor wordt gevraagd. Maar goed, nu zit de koper dus ook wel met een forse hoeveelheid waarschijnlijk minder interessant materiaal opgescheept.
Een set van vier brochures van de 22-V8 met enkele recente afdrukken van fabrieksfoto's bracht 1500 euro op.
Van verschillende insiders hadden we al gehoord dat het meeste materiaal voor de ras-verzamelaars niet echt interessant was, maar dat er per kavel wel een aantal aardige zaken tussen zaten. Het veilinghuis had waarschijnlijk wat hogere opbrengsten kunnen genereren door meer op te splitsen, maar daar heeft men schijnbaar niet voor gekozen.
De prijzen per kavel varieerden van 310 euro voor een collectie 2cv-folders tot 1860 euro - en voor dat laatste bedrag kreeg u drie complete (?) dag-jaarkalenders uit de jaren 30. Een prijs dus van nog geen 2 euro per vel, iets waar bij handelaren vaak een tientje voor wordt gevraagd. Maar goed, nu zit de koper dus ook wel met een forse hoeveelheid waarschijnlijk minder interessant materiaal opgescheept.
Een set van vier brochures van de 22-V8 met enkele recente afdrukken van fabrieksfoto's bracht 1500 euro op.
De koplampring van de 22 (of van een autobus...?) deed verschillende liefhebbers de vinger opsteken en uiteindelijk viel de hamer bij zo'n 5500 euro inclusief veilingkosten.
Bij de auto's van blik & benzine ('vlees en bloed' klinkt hier vreemd) bleven de opbrengsten soms achter bij de verwachtingen. De CX Concorde vond een nieuwe eigenaar voor €18.000, een HY bracht €16.200 op en voor een Quinze Traction AEAT découvrable werd €42.000 betaald. Een DS cabriolet werd niet verkocht.